12 juli 2016

‘Kindpakket’ voor het kind in armoede

“Meer dan 150 kinderen in de gemeente Zaltbommel leven in armoede,” aldus Nico van Wijk, PvdA Zaltbommel.

Het CBS zegt dat er Nederland 400.000 kinderen in armoede leven. Als kind opgroeien in armoede heeft gevolgen voor je verdere leven. Voor je gezondheid, voor je ontwikkeling als persoon, voor je opleiding, voor je kansen in de maatschappij. Armoede ontwikkelt zich de laatste jaren tot een sociaal erfelijk verschijnsel. Twee-derde van de kinderen die in armoede leven hebben werkende ouders.

De Kinderombudsman doet een beroep op gemeenten, dus op ons als gemeenteraad van Zaltbommel, om ten behoeve van deze kinderen een kindpakket samen te stellen.

‘Kindpakket’, als label voor een samenhangend armoedebeleid specifiek gericht op kinderen. In Zaltbommel is het vrij eenvoudig om 150 kinderen te traceren die dit nodig hebben. Maar er zijn er meer. Er is ook stille armoede.

De Kinderombudsman zegt het zo: “Eén van de aanbevelingen die ik aan gemeenten doe, is om een integraal armoedebeleid te ontwikkelen dat specifiek gericht is op kinderen. Opgroeien in armoede mag geen stempel drukken op de rest van je leven. We zijn het aan deze kinderen verplicht om hen een beter perspectief te bieden.”  Marc Dullaert, kinderombudsman.

De PvdA dient een motie in en vraagt het college dit ‘Kindpakket’ in te voeren in onze gemeente. De motie werd met algemene stemmen aangenomen en het College gaat er mee aan de slag.