30 juni 2014

Battoul Rachak: “Regel de Jeugdzorg op tijd!”

In de gemeenteraad hield Battoul Rachak haar speech over de Zorg.

Voorzitter, u weet dat PvdA zich al heel lang druk maakt over de voortgang rondom de transities die op ons afkomen. Bijvoorbeeld: In november al stelden wij vragen over de achterblijvende voorbereidingen op de Jeugdzorg. Gisteren vernamen wij via de NOS dat staatssecretaris Teeven de regio Gelderland maant voortgang te maken met de transitie Jeugdzorg. Er werd zelfs de dreiging uitgesproken in te grijpen. We vernemen graag ook een reactie van de wethouder over dit onderwerp en de stand van zaken in de regio Rivierenland.

We hebben ons vanaf het begin verzet tegen de afhankelijkheid van de regio Rivierenland, waarin we ons hebben gemanoeuvreerd. We zijn van mening dat je als gemeente bij zulke belangrijke veranderingen zelf aan het roer moet blijven en zelf moet nadenken over de nieuwe vereiste manier van werken. Samenwerken is prima, samen inkopen is ook prima, maar wat ons betreft:   Zaltbommelse teugels in Zaltbommelse handen vanuit eigen visie en verantwoordelijkheden. Het aansluiten bij een regio-brede ontwikkeling van beleid en keuzes heeft tot gevolg dat we nu 26 weken voor de inwerkingtreding van de nieuwe wetten nog steeds niet helder hebben waar we als gemeente staan, wat we minimaal voor onze inwoners georganiseerd willen hebben, hoe we de algemene voorzieningen en maatschappelijk veld gaan versterken, hoe we de inkoop willen organiseren etc. etc.