Werk en inkomen

De Bommelerwaardpas helpt

Werk en eerlijk inkomen

Binnen onze gemeente zijn mensen en gezinnen die het niet breed hebben. Die moeten leven van alleen een AOW, Wajong-uitkering (jongeren met een ziekte/handicap) of Bijstandsuitkering. Armoede isoleert mensen, zorgt voor psychische en fysieke problemen en kan een trigger zijn voor agressie of huiselijk geweld. Kinderen horen niet in armoede op te groeien. Schuldhulpverlening aan een gezin kan problemen, die vervolgens inzet van Jeugdzorg vereisen, voorkomen.

Onze keuzes:

• Eventuele restschulden (na 3 jaar aflossen) van bijstandsgerechtigden worden kwijtgescholden (Arnhems model) voor een betere gezondheid en beter maatschappelijk functioneren.
  • De Bommelerwaardpas voor inwoners met een laag inkomen. Hiermee kan iemand gratis of met korting deelnemen aan allerlei activiteiten. De pas geeft korting bij lokale organisaties, verenigingen en winkels Zie: stadspas.apeldoorn.nl en www.amsterdam.nl/stadspas
  • De PvdA stimuleert het uitoefenen van vrijwilligerswerk door mensen met een uitkering. Want vrijwilligerswerk zorgt voor contact en verbinding met andere mensen.
  • De PvdA wil dat deze vrijwilligers hun vrijwilligersactiviteiten met behoud van uitkering kunnen uitvoeren. Een eventuele vergoeding mag niet gekort worden op de uitkering.
  • De PvdA wil dat waar mogelijk ervaringsdeskundigen als professionele hulpverlener worden inzet tegen een passende vergoeding. Ervaringsdeskundigheid en voorlichting zijn belangrijke middelen om preventief te werk te gaan.

Werk, in welke vorm dan ook, is de sleutel tot bestaanszekerheid, waardering, respect en tot deelname aan de samenleving. Ook als het hebben van een baan (even) niet lukt, zorgen we dat mensen op een andere manier volwaardig mee kunnen doen. In Zaltbommel zitten nog altijd meer dan 400 (CBS  gegevens juni 2020) mensen in de bijstand. Bij-, her- en omscholing zijn daarom belangrijk. Iedereen heeft recht op werk op zijn of haar niveau: soms is dat werken op de dagbesteding, in een basisbaan of via een omscholingsprogramma dat we samen hebben afgesproken.

Veel mensen lukt het uitstekend om zelf de weg op de arbeidsmarkt te vinden, maar als het zelf niet lukt, biedt de gemeente de helpende hand.

Onze keuzes:

• Als iemand niet de stap naar betaald werk kan zetten, dan is het streven dat hij/zij naar eigen vermogen werk of activiteiten kan uitvoeren.
  • Bij werk hoort loon. Zodra er productie wordt gemaakt, hoort er een vergoeding tegenover te staan.
  • Als mensen in een participatie/re-integratietraject zitten, hebben we aandacht voor achterliggende problemen zoals schulden, scheiding en mentale problemen. We lossen deze problemen eerst op, zodat mensen met een gerust hart aan het werk kunnen.
  • De gemeente heeft contact met iedereen die geen werk heeft. We wachten niet tot de formele overgang van ww naar bijstand, maar hebben al ruim daarvoor een gesprek.
  • Onze gemeente heeft een verantwoordelijkheid richting de meest kwetsbare inwoners. We willen niet alleen dat mensen rond kunnen komen van een uitkering, maar dat ze mee kunnen doen aan de samenleving.
  • Wij creëren nieuwe basisbanen in de publieke sector. Een basisbaan is een volwaardige baan met een fatsoenlijk salaris, waarmee mensen die nu nog ongewild langs de kant staan aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld als wijkhulp, beveiliger of speeltuinmedewerker.
  • Er komt een eind aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand. De bijstand is geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen maar een springplank naar meedoen in de samenleving.
  • Mensen, die vanuit een uitkering (deels) aan het werk gaan, gaan er financieel op vooruit.
  • De nieuwe inburgeringswet, waardoor de gemeente verantwoordelijk wordt voor de inburgering, biedt kansen. We kunnen hiermee voorkomen dat nieuwkomers linea recta naar de bijstand gaan. Het zo snel mogelijk aan het werk gaan van statushouders maken we tot een belangrijk onderdeel van het opvangbeleid.
  • We ontwikkelen leer- en werktrajecten met statushouders in de zorg, techniek en agrarische sector, waarbij werk en taal gecombineerd worden. Met als doel dat zij zo snel mogelijk financieel en maatschappelijk zelfredzaam zijn.