Verkeer

Veiligheid eerst!

Verkeersveiligheid

De PvdA kiest op de eerste plaats voor de kwetsbare verkeersdeelnemers:  fietsers, wandelaars, rolstoelers. Met goed toegankelijke en goed onderhouden fiets- en wandelroutes maak je al veel wegen veiliger en prettiger. Met een paar handige ingrepen kunnen we het voor rolstoelers al een stuk makkelijker maken.

Onze keuzes:

  • Plannen voor de aanleg van fietspaden moeten – zeker daar waar de veiligheid voor fietsers in het geding is – versneld worden gerealiseerd.
  • Op schoolroutes vindt de fietser altijd een fietspad.
  • Prioriteit wordt gegeven aan het veiliger maken van gevaarlijke oversteekplaatsen.
  • Het gebruik van de fietst wordt gestimuleerd onder andere door het uitbreiden en verbeteren van fietsenrekken en -stallingen (ook geschikt voor e-bikes) in de kernwinkelgebieden en openbaar vervoer opstapplaatsen.
  • In winkelstraten als de Waterstraat in Zaltbommel komen autovrije voetgangerszones.
  • De stoep geeft vrije doorgang aan de rolstoeler en voetganger. Obstakels, als reclameborden voor winkels en onhandig geplaatste fietsenrekken, worden verwijderd.
  • Rolstoel-afritten in trottoirs moeten veiliger worden aangelegd.
  • Wij overleggen met winkeliersvereniging en sportverenigingen over de toegankelijkheid van hun panden, terreinen en kantines.

Auto- en vrachtverkeer

Het auto – en zwaar vrachtverkeer in onze gemeente neemt toe. Belangrijk is een vlotte en veilige afwikkeling van het auto- en vrachtverkeer. Dit verkeer geldt als “conflictpartner” voor de fietser en voetganger.
Op de binnendoor-routes zijn fietsers en voetgangers vaak niet gescheiden van het auto- en vrachtverkeer. Het is dan ook nodig om autoverkeer via binnenwegen te ontmoedigen. Het kan soms wat omrijden betekenen, maar het is veiliger via de hoofdroutes.

Onze keuzes:

  • Het autoverkeer moet geleid worden langs de kortste, veiligste route naar de N322.
  • Het autoverkeer moet via de hoofdverbindingen worden afgewikkeld. Dat geldt ook voor verkeer van dorp naar dorp.
  • Vrachtverkeer leiden wij buiten de bebouwde kom want daarbinnen zorgt het voor overlast en gevaar. Aanvullend worden zo nodig verkeersremmende maatregelen getroffen en vindt handhaving plaats.
  • In alle kernen wordt het aantal 30 kilometer zones uitgebreid en voorzien van effectieve en veilige verkeersremmende maatregelen. Prioriteit krijgen daarbij die wegen en straten die niet kunnen worden voorzien van fietspaden en trottoirs.
  • Het ’s nachts parkeren van vrachtwagens is alleen toegestaan op daarvoor aangewezen plaatsen.
  • Het nieuwe parkeerbeleid in Zaltbommel is te ingewikkeld en werkt niet. Hoe meer uitzonderingen en variaties, hoe onduidelijker het wordt. De PvdA wil een eenduidig beleid, met een beperkt aantal tarieven, een logisch en begrijpelijk systeem, dat iedereen kan onthouden.

Parkeren in Zaltbommel

Wij willen een eenduidig, eenvoudig te begrijpen systeem. Iedereen altijd blij maken, gaat niet lukken. Betaald parkeren op de Omhoeken, de Rotterdamse Bol, bij de Haven heeft daar lege parkeerplaatsen opgeleverd. Zonde van die ruimte. De enige, nog gratis parkeerplaats, de Beersteeg, is overbezet. Er zal dus wel ruimte moeten zijn voor gratis parkeren.

Een parkeergarage met drie lagen in het project Bossche Poort doet het historische beeld van Zaltbommel teveel geweld aan. Wij vinden twee lagen het maximale, waarbij de eerste laag verzonken ligt.

Op basis van de evaluatie van het nieuwe parkeerbeleid, die nog gemaakt moet worden, nemen wij later een definitief standpunt in.