Dorpen en wijken

Waar je fijn woont!

Dorps- en Kernenbeleid

Iedereen heeft recht op een fijn huis in een aantrekkelijke, veilige, groene buurt of dorp, waar je je thuis voelt. De gemeente steunt eigen ideeën van bewoners, die leefbaarheid, veiligheid en samenhang bevorderen. Het belang hiervan kan niet onderschat worden.

Onze dorpen dienen leefbaar te blijven. Met voorzieningen voor de dagelijkse behoeften, toereikend openbaar vervoer, een dorpshuis, een bloeiend verenigingsleven en voldoende woningbouw.

Goede beschikbaarheid van ambulances is in het belang van de veiligheid en gezondheid van alle bewoners. In een deel van de dorpen in Zaltbommel schort het daaraan. Daar voldoen de aanrijtijden al jaren niet aan de norm.

Onze keuzes:

• De gemeente houdt nauwlettend in het oog of  het leven in de dorpen nog aangenaam is.  Zij zet zich in om het goede te behouden en, waar mogelijk, te versterken.
  • Elk dorp en elke wijk heeft een plan dat samen met bewoners is opgesteld. In het plan staan de doelstellingen voor leefbaarheid en veiligheid. De bewoners bepalen wat belangrijk is, binnen door de gemeenteraad bepaalde kaders.
  • De gemeente zet maximaal in op het op peil houden van de voorzieningen in de dorpen en kernen (scholen, dorpshuizen, verenigingen, gezondheidsvoorzieningen, winkels, pinautomaten, openbaar vervoer).
  • Dorps- en wijkraden hebben budget om zelf kleinschalige voorzieningen te realiseren.
  • De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de onaanvaardbaarheid van te lange aanrijtijden van ambulances en stuurt de burgemeester met die boodschap op pad naar de bevoegde instanties.
  • Wij zorgen voor Kamervragen over deze kwestie.
  • De coronapandemie heeft grote, ook financiële, gevolgen voor veel van onze verenigingen. De gemeente brengt de gevolgen in beeld en steunt verenigingen die in de problemen zijn gekomen vanuit een corona noodfonds.
  • Bewoners worden actief en vroegtijdig betrokken bij (grootschalige) bouwplannen en aanpassingen in de openbare ruimte.
  • De inrichting van de openbare ruimte is aantrekkelijk met veel groen en speelmogelijkheden.
  • Bij het schoon- en onderhouden van de openbare ruimte leveren bewoners een actieve rol. Opruimvrijwilligers krijgen alle steun die zij nodig hebben.
  • We besteden extra aandacht aan de vervuiling en verloedering van het buitengebied. Samen met het Waterschap en Rijkswaterstaat bestrijden wij het dumpen van afval en het illegaal recreëren en stoken in de uiterwaarden.

Brakel

Elk dorp heeft zo zijn eigen wensen. De dorpsraden spelen een belangrijke rol als tussenpersoon tussen dorp en gemeente. De komende periode zal veel aandacht moeten uitgaan naar Brakel. De laatste jaren hing Brakel aan de achterste mem. Wat heeft Brakel nodig? Een nieuw fietspad, nieuwe scholen, nieuwe voetbalvelden, nieuwe woningen. Al met al voor ons reden om te zeggen: “Alle ballen op Brakel”. De MFA Brakel, het plan voor gemeenschappelijke locatie voor scholen en voetbal, is een schitterend voorbeeld van eigen initiatief vanuit de bevolking. Op voorhand rekenen wij daarvoor op een investering van 10 miljoen euro. Hoe het in de praktijk uitpakt en of er dan meer geld nodig blijkt, kunnen we pas over een paar jaar zien.