De Vraagbaak

Elke vraag op elk moment

De Vraagbaak

Het vinden van de juiste informatie en hulp bij problemen kan erg ingewikkeld zijn. Voor je het weet, verdwaal je op internet en in alle telefoonnummers. Waar kun je terecht met vragen over financiële mogelijkheden bij het opgroeien van kinderen? En waar met vragen over aanpassingen in huis, over echtscheidingsproblemen, mantelzorg, of huiselijk geweld? Soms is hulp verspreid over verschillende organisaties en moet je steeds opnieuw je moeilijke verhaal doen.

Om echt goed hulp te kunnen bieden, is het belangrijk dat er een goede samenwerking bestaat tussen alle organisaties op het terrein van zorg, welzijn, educatie en onderwijs.

De gemeente moet initiatieven ontplooien om de inwoners beter te kunnen begeleiden en steunen. In plaats van een moeras van verplichtingen en formulieren moet iedereen duidelijke antwoorden krijgen. Zo kan iedereen meedoen in de samenleving.

Onze keuze: De Vraagbaak!

De Vraagbaak is een ‘loket’ waar alle inwoners terecht kunnen voor vragen aan de gemeente. Dit loket moet op een zichtbare, toegankelijke plaats komen. Een Mobiele Vraagbaak bezoekt de dorpen volgens het voorbeeld van de ‘wijkwinkels’ in andere gemeenten. Tegelijk komt er ook een digitale Vraagbaak. Zodat je niet heel het internet hoeft af te struinen voor een antwoord van de gemeente.

Je moet ook niet telkens je, soms moeilijke, verhaal hoeven doen. Of steeds opnieuw allerlei documenten laten zien. De Vraagbaak moet rust brengen en duidelijkheid.