VluchtelingenWerk vergeten in proces?

21 november 2021

“Jammer! En dat is héél zacht uitgedrukt”, zegt Anneliese van Oort. Vrijwilligers VluchtelingenWerk zijn niet meegenomen in het proces rondom de uitvoering van de nieuwe wet Inburgering dat al twee jaar duurt.
Vergeten?
Pas een week geleden sprak de gemeente met deze betrokken inwoners!

Vanaf 1 januari 2022 hebben gemeenten de verantwoording voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Omdat dat al over zo’n zes weken is, zou je verwachten dat alles inmiddels goed geregeld en uitgedacht is.

Dat is in ieder geval in Zaltbommel níet zo. De gemeente Zaltbommel heeft nog geen partner gekozen aan wie zij de hulp aan vluchtelingen en statushouders uit gaat besteden. Voorheen werd deze hulp door VluchtelingenWerk (al meer dan 30 jaar!) geboden door vele vrijwilligers met ervaring en expertise. Veel te laat heeft de gemeente aan deze vrijwilligers gevraagd om hun ideeën en meningen. PvdA Zaltbommel vindt het onbegrijpelijk dat deze groep betrokken en deskundige inwoners van onze gemeente niet de kans hebben gehad om bij aanvang van het proces hun mening en gevoel over deze veranderingen te delen. Er is volkomen voorbijgegaan aan de deskundigheid van VluchtelingenWerk om goed nieuw beleid neer te zetten voor een bijzondere en kwetsbare doelgroep.
Mede hierdoor heeft VluchtelingenWerk besloten niet mee te doen aan de aanbestedingsprocedure.

De inburgering van nieuwe inwoners in Zaltbommel is niet alleen in het belang van de vluchtelingen of statushouders; het is in het belang van ons allemaal dat zij op een warme en professionele manier ingeburgerd raken, dat zij de taal leren spreken en een zelfstandig, volwaardig en financieel onafhankelijk bestaan in onze gemeente kunnen opbouwen. Dan kunnen zij ook een bijdrage gaan leveren aan onze gemeenschap en werk vinden dat aansluit bij de kennis die zij meebrengen (en niet afhankelijk zijn of blijven van een uitkering).

Wát zegt het over burgerparticipatie in onze gemeente als in dit geval de experts in de discussie (bijna) worden vergeten?

Daarom werd een extra carrouselvergadering, op voordracht van Anneliese van Oort, ingelast over dit onderwerp; deze carrousel vond donderdag 18 november plaats.

De uitkomsten van deze carrouselvergadering waren ronduit teleurstellend. Na twee jaar openbare aanbestedingen is er zes weken vóór de invoering van de nieuwe wet Inburgering nog steeds geen inschrijving van een partij die aan alle eisen voldoet. Onbegrijpelijk dat vrijwilligers van VluchtelingenWerk niet (op tijd) werden geïnformeerd en geraadpleegd!

De gemeente wil de uitvoering van de nieuwe wet mogelijk neer gaan leggen bij Welzijn Bommelerwaard. Ondanks de waardering en respect voor Welzijn Bommelerwaard, is PvdA van mening dat de uitvoering in handen moet blijven van de ervaren en deskundige vrijwilligers (onder de paraplu) van VluchtelingenWerk.

Tijdens de carrouselvergadering gaf de verantwoordelijke wethouder aan niet te kunnen vooruitlopen op de gesprekken rondom de aanbesteding. De gemeenteraad wil echter alle relevante informatie beschikbaar hebben en heeft daar om gevraagd.

Klik hier voor het artikel dat het Brabants Dagblad over dit onderwerp schreef.

PvdA Zaltbommel bereidt op dit moment een motie voor over dit onderwerp.