Uit de gemeenteraad

24 februari 2024

Afgelopen donderdag, 22 februari, vergaderde de gemeenteraad. Veel onderwerpen waren al in de carrousel voorbesproken en daarover behoefde niet te worden gestemd. Zoals over de toelating van de lokale omroep. Die wordt voortaan verzorgd door de Bommelerwaardgids. Mooi dat er weer een omroep is. Ook mooi dat het onzalige plan voor een parkeergarage bij de Omhoeken niet doorgaat. En eveneens positief: D’66 en Groen Links hebben weer burgerleden. Voor deze eenmansfracties nuttige ondersteuning.

Artikel 1 Grondwet
Het werd eigenlijk pas spannend bij de moties. Onze PvdA-leden Jeanette en Hanna maken zich, via het Regenboogcomité (een groep mensen die strijdt tegen discriminatie van LHBTI+), al jaren hard voor het onder de aandacht brengen van de tekst van artikel 1 van de Grondwet. Samengevat bepaalt die dat iedereen gelijk is. De volledige tekst zou in een gemeentelijke publieksruimte moeten komen. Een motie van die strekking was eerder verworpen. Dus was het donderdag toch nog spannend of deze het zou halen. De motie werd ingediend door de ZVV, één van de tegenstemmers bij de vorige gelegenheid. Indiener Bart Schreuders verklaarde deze ommekeer vanwege de toegenomen tegenstellingen in de samenleving. Alleen de SGP, BVNL en de SP stemden tegen, met als argumenten ‘symboolpolitiek’ en de stelling dat teveel nadruk op artikel 1 afleidt van de andere artikelen van de Wet.
Zie hier voor de tekst van de motie.

Openbaarheid verslag vergadering
De volgende motie kwam van het CDA. Die riep op om het verslag van de besloten vergadering over kwestie ‘ramen van de burgemeester’ openbaar te maken. Na een schorsing waarin de fractievoorzitters de hoofden bij elkaar staken, werd besloten dat dit gaat gebeuren.

Motie van treurnis
De laatste motie kwam ook van het CDA en was, volgens opsteller Hein de Kort, bedoeld om het imago van het gemeentebestuur op te vijzelen. In de motie werd treurnis uitgesproken over besluiten rond de woning van de burgemeester die de gemeenteraad onlangs en in een verder verleden nam. De gemeenteraad werd dus opgeroepen om zijn eigen besluiten betreuren. Dat werd door een overgrote meerderheid niet gezien als een bijdrage aan verbetering van het imago. Alleen de fracties van GroenLinks, D66 en het CDA, die steeds meer als drie-eenheid lijken te opereren, stemden voor.