Toegang op rolletjes?

8 oktober 2021

Toegankelijkheid: geen loze kreet

Hoe belangrijk is toegankelijkheid in onze gemeente? Samen met collega-raadsleden én mensen met een (fysieke) beperking ging Anneliese van Oort op pad om te zien, maar vooral te erváren, hoe toegankelijk Zaltbommel is.
Anneliese: “Bij de vaststelling van de lokale inclusieagenda maakte ik de opmerking dat raadsleden ervaring zouden moeten opdoen als het gaat om de toegankelijkheid van onze gemeente. Onze burgemeester vond dit een mooie opdracht aan de griffie. Die organiseerde op 7 oktober jl. de ‘Raad on Tour’ met als thema: toegankelijkheid. Ik ben blij dat mijn opmerking gehoord is en dat deze in actie is omgezet!”

Gemeenteraadsleden op pad

Het was een bijzondere ervaring op 7 oktober: de Maarten van Rossumsingel bijvoorbeeld, een smalle straat met veel verkeer. Anneliese: “Met de rolstoel kun je hier lastig uitwijken zonder in de berm te komen. En die berm is niet altijd even stevig!”
Verderop opnieuw obstakels: vanaf de Steenweg richting de bolwerken, moet een steile helling worden genomen. Dan kan een rolstoel alleen het park in door bij La Provence over een parkeerplaats met grof grind te rijden. Dat is niet voor iedereen mogelijk!
Bij de T-splitsing Steenweg – Havendijk – Gamerschestraat zijn er aanpassingen gedaan: het zebrapad is hier zonder hoge stoepranden toegankelijk. “Jammer genoeg zijn er weer veel obstakels als je verder de Gamerschestraat in rijdt. Gelukkig zijn de vele ongelijke stoepen al min of meer aangepakt, maar bewoners hebben inmiddels eigen bankjes of bloembakken neergezet. Hoe kom je over de drempel van de winkel als je eerst langs de fietsrekken op de stoep, borden van ondernemers en terrassen moet manoeuvreren? Je zult dan toch vaak de openbare weg moeten gebruiken – niet alleen als rolstoel- of rollatorgebruiker, maar ook met een kinderwagen of buggy. En in sommige winkels is het zo krap dat je als rolstoelgebruiker niet eens binnen kunt winkelen!”

Niet zeuren?!

Hoe ervaren rolgebruikers dat zelf? “Ja, je wilt niet zeuren!”, was een veelgehoorde (nood)kreet. Confronterend en verdrietig om te horen dat inwoners dan niet zelf naar de winkel gaan of bepaalde straten mijden vanwege alle  hindernissen.

Gemeente aan zet

Na de ervaring met hindernissen door de binnenstad van Zaltbommel, kwamen raadsleden en inwoners weer samen in het stadhuis. Daar gaf Ieder(in) – netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte – een presentatie over aanpassingen die de inclusie van inwoners kunnen bevorderen. Maar ook: hoe gemeenteraden toegankelijkheid kunnen vastleggen in de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Toegankelijkheid van (openbare) gebouwen, de openbare weg en het openbaar vervoer kan dan telkens in nieuwe plannen worden betrokken.

Succes

Zijn er ook succesverhalen te vertellen? JA! De Sportwaard – ons nieuwe zwembad en sporthal – krijgt het Keurmerk ITs (Integrale Toegankelijkheid standaard). De Sportwaard is voor rolstoelgebruikers goed toegankelijk en krijgt een doelgroepenbad. Dat is mede te danken aan de eisen die de gemeenteraad in Zaltbommel heeft gesteld voorafgaand aan de bouw van dit complex.

Aandacht blijven houden

Als we écht willen dat iedereen mee kan doen, zullen we moeten blijven luisteren, kijken en handelen. Een goede les!