Stille stemmen spreken mee

20 oktober 2023

In de carrouselvergadering van 26 oktober 2023 pleit PvdA Zaltbommel er voor om in de gemeente Zaltbommel meer te gaan werken met burgerraden: iedereen gelijke kansen om mee te praten over belangrijke onderwerpen. Zoals wonen en zorg.

Opleiding bepaalt nu (meepraat)status

Uit onderzoek komt naar voren dat afkomst en inkomen een minder belangrijke rol spelen voor je plaats op de sociale ladder. De onderscheidende factor is nu opleiding. Vooral opleiding bepaalt je status. Dus de kringen waarin je je begeeft.
De hoogopgeleiden zijn aan de macht en verkeren daarbij vooral in hun eigen kringetjes.
Dat pakt niet altijd goed uit voor bijvoorbeeld ‘praktisch opgeleiden’. Die voelen zich minder gehoord door de politiek en gaan niet stemmen of doen dat op partijen die eenvoudige oplossingen beloven.

Meerwaarde burgerraden

Met behulp van burgerraden proberen steeds meer overheden die ontwikkeling te keren. Door ook de ‘stille’ stemmen hoorbaar te maken.
Dat gebeurt door een steekproef te nemen uit de bevolking en die uit te nodigen voor een beraad dat een antwoord moet vinden op een vraag die het bestuur bezighoudt. Iedere inwoner heeft dus evenveel kans om mee te doen. En de organisatie zorgt daarnaast voor een zo getrouw mogelijk afspiegeling van de bevolking. De deelnemers aan het beraad hoeven geen verstand van het vraagstuk te hebben. Ze worden bijgepraat door deskundigen. Uiteindelijk maken ze adviezen en stemmen over de vraag welke door kunnen naar het bestuur. Het bestuur verplicht zich vooraf om deze adviezen heel serieus te nemen of zelfs onverkort te volgen.

Burgerberaad in Zaltbommel

De PvdA stelt voor om in Zaltbommel een burgerberaad te organiseren rond wonen en zorg. Met als hoofdthema de vergrijzing. Een verschijnsel dat we al tijden zien aankomen, maar waarvoor de politiek geen oplossingen heeft bedacht. Toch zal er binnenkort iets moeten gebeuren. De kosten van de ouderenzorg rijzen de pan uit, er is een groot tekort aan zorgpersoneel en de wachtlijsten voor verzorgingstehuizen zijn in een paar jaar verdubbeld. Hoe gaan we dat oplossen, welke woonvormen horen daarbij en hoe snel hebben we die gerealiseerd?

Benieuwd naar het initiatief van de PvdA? Luister op donderdag 26 oktober mee via de livestream van gemeente Zaltbommel. Rond 21 uur komt het onderwerp aan bod.

Zie ook ons eerder bericht over het belang van meepraten over dit belangrijke thema.

Bron afbeelding: Pixabay