18 juli 2017

Stal met 1300 geiten in Brakel

In Brakel zijn ongeveer 1300 geiten gehuisvest. Over de aanwezigheid van deze geitenstal stelt de PvdA Zaltbommel vragen aan het college.  De PvdA Zaltbommel beschouwt de aanwezigheid van een geitenstal als een potentieel risico voor de volksgezondheid. Om greep te houden op de verspreiding van Q-koorts, dienen inenting en zorg voor de geiten en hun mest perfect in orde te zijn. Uit onderzoek van het RIVM blijkt een verhoogd risico op longontsteking in een straal van 2 km rond een geitenverblijf. Het risicogebied reikt van Zuilichem, Aalst en Brakel, tot en met de N322. Nu in Brabant een stop is gezet op nieuwe geitenstallen, ziet de PvdA Zaltbommel een mogelijk waterbed-effect. Wat niet meer kan in Brabant, verplaatst zich naar Gelderland, naar de Bommelerwaard.

De PvdA vraagt het college aan te geven hoe de gemeente een stop kan invoeren op de vestiging van meer geitenstallen in de gemeente. De Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) pleit bij de provincie voor een verbod op nieuwe geitenstallen. Ook zij zien de bui al hangen. Brabantse geitenbedrijven zullen uitwijken naar Gelderland, nu er geen nieuwe geitenbedrijven meer bij mogen komen in Brabant.