Perspectief voor de komende jaren

10 juli 2023

Afgelopen donderdag – 6 juli 2023 – sprak de gemeenteraad over de Perspectiefnota 2024. Het jaarlijkse moment waarop de fracties hun visies voor de toekomst kenbaar maken.
Als PvdA brachten we drie punten in: wonen en zorg, jeugd en de Sint Maarten.

Wonen en zorg

Over wonen en zorg merkten we op dat er twee ontwikkelingen zijn: jongeren kunnen geen huis vinden en ouderen wonen in te grote woningen. We riepen het college op om ouderen te ondersteunen bij de verhuizing naar kleinere woningen en grotere woningen te splitsen in appartementen. Enerzijds voor jongeren, anderzijds voor het samenbrengen van ouderen. Dat bijeenbrengen van ouderen gaat eenzaamheid tegen en verlaagt de zorgkosten. Dat laatste is belangrijk omdat we van alle kanten te horen krijgen dat zorg als je oud wordt niet meer vanzelfsprekend is. In dat kader pleitten we ook voor de bouw van hofjes.

Daarnaast drongen we erop aan om te onderzoeken wat er aan nieuwbouw nodig is om de plaatselijke woningnood op te heffen. Er is de laatste jaren veel gebouwd, maar daar hebben de Bommelaren maar beperkt van kunnen profiteren. Dat idee werd door verschillende partijen omarmd.

Jeugdcentrum

Een andere kwestie vormden de jeugdcentra: ontmoetingsplekken voor de jeugd met professionele begeleiding. Daar is iedereen voor, maar er gebeurt niets. Onze suggestie aan de wethouder om het wiel niet zelf proberen uit te vinden, maar te kijken naar het geslaagde voorbeeld van Culemborg, werd door alle partijen gesteund.

Sint Maartenskerk

Tenslotte De Sint Maarten. Het bouwhistorisch onderzoek maakt duidelijk dat daar weinig aan verbouwd kan worden zonder ernstige schade aan te richten. Wij hebben voorgesteld om te onderzoeken of de Gasthuiskapel een bruikbaar alternatief kan vormen voor de protestante gemeente. Verwarmd, met een orgel en groot genoeg voor de wekelijkse diensten. Het JBZ trekt weg uit het voormalige Gasthuis. Dat biedt ruimte voor de vergaderingen en andere bijeenkomsten van het kerkgenootschap. Het was de eerste keer dat we met die suggestie kwamen. Dat leverde nog wat ontwijkende acties op.

Foto’s afkomstig van voorblad Perspectiefnota