Ondermijning en drugshandel in onze gemeente

15 december 2023

Geld dat met illegale activiteiten wordt verdiend, komt terecht in de ‘gewone’ economie. Louche figuren investeren in huizen en winkels en gebruiken hun geld om invloed te verwerven. Drugs vormen het belangrijkste verrijkingsmiddel, maar ook de zorg trekt criminelen aan.

De Rekenkamer van Zaltbommel heeft onderzoek gedaan naar ondermijning in Zaltbommel.  Dit rapport / onderwerp werd besproken in de raadsvergadering van 14 december 2023.

Lastig is dat ondermijners onder de oppervlakte proberen te blijven. De Rekenkamer vindt echter wel allerlei signalen van ondermijning en stelt vast dat de gemeente daar onvoldoende alert op is. Dat leidt tot allerlei aanbevelingen. Waarbij de gemeenteraad niet ongemoeid blijft. Ook de gemeenteraad moet alerter zijn.

Met een grote meerderheid nam de raad een motie aan waarin het college wordt opgeroepen om die aanbevelingen uit te voeren.

De PvdA kaartte aan dat volgens het rapport nauwelijks sprake is van straathandel in drugs, als gekeken wordt naar de registraties die de politie daarvan doet (0,25 per maand). Wij – en niet alleen wij – zien ’s avonds op meerdere plekken auto’s bij elkaar staan die duiden op handel. De burgemeester stelt dat ingrijpen lastig is omdat er bijna geen aangifte wordt gedaan.