Jouw wensen en zorgen rondom wonen

28 juni 2023

Caravan op de Markt

Onder een stralende zon parkeerden we zaterdag 24 juni de PvdA-caravan op de Markt in Zaltbommel. De bedoeling: in gesprek met inwoners over problemen met het vinden van een huis en/of ervaringen met woningbouwverenigingen.
Iedereen had duidelijk nog wat moeite met dit nieuwe verschijnsel. Het bezoek aan de caravan leidde niet tot wachtrijen. Ook niet toen wethouder Gijs van Leeuwen een uurtje langs kwam.

Te weinig alternatieven of nét teveel inkomen

Maar de mensen die we spraken, bevestigden het beeld dat veel ouderen in een veel te grote woning (met dito tuin) wonen. Ze willen graag iets anders, maar alternatieven ontbreken.
En sommigen vallen bij de woningbouwvereniging buiten de boot omdat hun inkomen net iets te hoog is. Sociale huur is alleen toegankelijk voor de allerlaagste inkomens. Wie iets meer heeft, is aangewezen op de – overspannen – particuliere markt.

Starters en jongeren

Gesuggereerd werd om grote woningen te splitsen om ruimte te maken voor starters en noodopvang (scheidingen, bijvoorbeeld).
Uiteraard kwam ook naar voren dat jongeren nauwelijks aan de bak komen als het om woningen gaat.

En tenslotte waren er klachten over onduidelijke communicatie vanuit Bazalt over zonnepanelen.

Al met al grotendeels een -nuttige- bevestiging van wat we al dachten.

In gesprek met inwoners

Maar we lieten tegelijk zien dat we ook buiten verkiezingstijd contact zoeken met de kiezer. Dat leverde veel waarderende opmerkingen op. Ook leuk en belangrijk dat (SGP-)wethouder Gijs van de partij was. Verlichting van de woningnood is tenslotte een partij-overstijgende uitdaging. We moeten samen aan de slag.

Na de vakantie staan we opnieuw op de Markt. Dan is het onderwerp: zorg.