Jeugdcentrum: wanneer?

10 juli 2023

Bij de algemene beschouwingen van 6 juli jl. pleitte Henk Plessius voor het inrichten van een jeugdcentrum / jeugdcentra in de gemeente Zaltbommel. Al eerder werd brede steun voor dit idee uitgesproken (2019), waarop een (tijdelijke) locatie voor de jeugd in Pand 9 werd gefaciliteerd. Dat jeugdcentrum voldoet inmiddels niet meer; er kan geen raam open, het is er donker en er is maar één ruimte waarin iets kan worden gedaan.

Wij vinden het belangrijk dat we onze jeugd mooie dingen te bieden hebben. De berichten over mentale problemen onder jongeren (tijdens / na coronatijd) onderstrepen het belang van goede ontmoetingsplekken nog eens.

Jeugdcentrum Culemborg

Twee van onze burger-/steunfractieleden gingen daarom op bezoek bij een jongerenwerker van Elk Welzijn in Culemborg. Daar werd, in samenspraak met de jongeren, een jeugdcentrum ingericht waar activiteiten onder begeleiding van het jongerenwerk plaatsvinden. De activiteiten zijn vaak vraaggestuurd: ‘Geen idee is te gek! Met iedere vraag kunnen we wel iets’. Activiteiten zijn voor alle jongeren in de gemeente Culemborg.

Jongerenwerk Culemborg en Zaltbommel

Ook op de middelbare scholen heeft het Jongerenwerk in Culemborg een eigen plek / JIP (jongeren informatie punt) en spelen ze een belangrijke rol.
Voor 18-plussers is er bij Elk Welzijn een zgn. ‘toekomstcoach’: ondersteuning en hulp bij het vinden van antwoorden over te toekomst. Bijvoorbeeld over huisvesting, financiën en studie.
Binnenkort gaan we ook in gesprek met het Jongerenwerk in Zaltbommel, om te horen welke ideeën zij hebben.

En nu: Zaltbommel

De jeugdhulp in Zaltbommel (uitgevoerd door Buurtzorg Jong) staat hoog aangeschreven. Wij zouden graag zien dat er een mooi jeugdcentrum (of meerdere jeugdcentra) in onze gemeente wordt ingericht, waarbij de jongeren medezeggenschap hebben over deze inrichting en de voorzieningen. Een plaats waar, onder begeleiding van jongerenwerkers, aansprekende activiteiten plaats kunnen vinden. Een uitvalsbasis voor onze jeugd. Een veilige plek.

Wij vragen nadrukkelijk om op korte termijn, samen met jongeren en jeugd- en jongerenwerk, na te denken over locaties, inrichting en voorzieningen.

De wethouder Jeugd heeft toegezegd het voorbeeld in Culemborg te willen bekijken.

De motie die wij hierover indienden, werd raadsbreed aangenomen.