Inwoner, laat je horen!

3 juli 2021

‘Burgerparticipatie’ – een mooi begrip om aan te geven dat burgers / inwoners zich mogen bemoeien met het (gemeentelijk) beleid. Een belangrijk instrument om je stem te laten horen of om eigen initiatieven te ontplooien, vindt Partij van de Arbeid Zaltbommel.
Anneliese van Oort: “Burgerparticipatie kun je op allerlei manieren vorm geven. En ook al kan het altijd meer en beter, we zijn blij met de mogelijkheden die er – tot nu toe – gegeven worden.”

Subsidie aanvragen voor een goed idee
Inwoners van Zaltbommel kunnen bijvoorbeeld met de subsidieregeling ‘Goed idee, doe er iets mee’, eigen activiteiten organiseren (zie voorstel actualisatie subsidiebeleid en subsidieverordening). “Samen met buurtbewoners of een dorps-/wijkraad kan je  de leefbaarheid verbeteren op een manier waar je zelf je ideeën kunt uitwerken, zonder dat je daarvoor op actie van de gemeente moet wachten”.

Enquêtes invullen
Inwoners kunnen ook een bijdrage leveren door de enquêtes van TipBommelerwaard in te vullen. Daarin komen vaak actuele onderwerpen aan de orde, bijvoorbeeld het parkeerbeleid of veiligheid. Hiermee kun je dus invloed uitoefenen op het beleid dat de gemeente opstelt. Ook kun je onderzoeksresultaten teruglezen.
Schrijf je hier in bij TipBommelerwaard en denk lokaal mee met de gemeente!

Sociaal Domein
Op de gemeentepagina van de Toren van 16 juni jl. staat een artikel over het Sociaal Domein.
De PvdA wil dat iedereen mee kan doen! ‘Inclusie’ is daarvoor hét sleutelwoord. Bij een inclusieve samenleving houden we rekening met elkaars mogelijkheden én onmogelijkheden (bijvoorbeeld als je door ziekte of een beperking niet (volledig) kunt deelnemen aan het arbeidsproces). En als je een keer pech hebt, laten we je niet zitten.
De gemeente legt voor de komende jaren de beleidsnota Samenleving vast. Zij vraagt inwoners om mee te denken; missen zij belangrijke zaken of zien zij het anders? Hoe worden inwoners (nog) meer betrokken? Hoe kan het beter?
Heel relevante vragen en iedereen mag meedenken en meepraten.
Tot 20 juli kan er een reactie worden gestuurd naar [email protected]
Er is een ‘praatplaat’ gemaakt, waarop direct te zien is waar de nota over gaat.
De gemeentepagina, beleidsnota en praatplaat zijn ook met het microfoontje te beluisteren.

Anneliese: “Als je laaggeletterd bent, of digibeet, dan durf ik te betwijfelen of je zover komt. Wanneer het dan over de toegankelijkheid gaat (en inclusie) moet er nog wel wat worden gedaan!”

Hulp nodig?
Heb je vragen of opmerkingen? Wij willen je graag helpen, maar je kunt ook de gemeente bellen voor ondersteuning: 14-0418.

Doe mee!
Laten we als PvdA-ers onze sociale gedachten delen met de gemeente, want dat het socialer en inclusiever mag en kan, dat is zeker! Doe mee, laat je stem horen en spreek je uit