Een stem voor vrijwilligers

23 december 2021

“Geen land ter wereld met zoveel vrijwilligers! Juist door deze vrijwilligers leven wij in een sterke en robuuste samenleving die alles aan kan”. Dit vindt Anneliese van Oort, fractievoorzitter PvdA in Zaltbommel. “Dit moeten we meer koesteren en meer promoten. Nederland valt stil als er geen betrokken vrijwilligers meer zijn”.

Aanbestedingsprocedure Inburgering

Vanaf januari 2022 ligt de uitvoering van inburgering in handen van gemeenten. Gemeenten hebben de opdracht geschikte partijen te vinden die statushouders op een verantwoorde manier begeleiden bij het inburgeren in ons land, in onze gemeente.
In plaats van allereerst te luisteren naar de expertise en ervaring van VluchtelingenWerk, zocht het College buurgemeenten op. Hiermee werd op voorhand zeggenschap en invulling grotendeels al uit handen gegeven; met maar liefst acht deelnemende gemeenten is het lastig om een lokale kleur te geven aan de uitvoering.
Vanuit deze acht gemeenten werd besloten een aanbestedingsprocedure op te starten, waarbij geïnteresseerde organisaties zich onder voorwaarden konden inschrijven.

Vergeten: vrijwilligers VluchtelingenWerk

VluchtelingenWerk – al 30 jaar dé partner bij inburgering van statushouders – kon vanwege de gestelde voorwaarden NIET meegaan in de aanbestedingsprocedure.
De gemeente Zaltbommel is vervolgens op zoek gegaan naar andere partners – zónder de vrijwilligers van VluchtelingenWerk mee te nemen in de gesprekken en keuzes.
“Hoe kan de gemeente hieraan voorbij gaan? Alsof vrijwilligers zomaar over willen of kunnen stappen naar een andere organisatie?”
Vrijwilligers voelen zich gepasseerd en zij kunnen hun werk niet goed doen zonder de gedegen trainingen en opleidingen zoals VluchtelingenWerk die aanbiedt.

Met de ingeslagen weg, laat de gemeente Zaltbommel de sociale samenhang en het gemeenschapsgevoel doodbloeden.

Motie: stel een plan van eisen op

De PvdA in Zaltbommel maakt zich zorgen en is boos. Daarom diende PvdA donderdag 16 december een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering. Hierin wordt de gemeente opgeroepen om samen met de vrijwilligers van VluchtelingenWerk een plan van eisen op te stellen. In dit plan moet de begeleiding, training en opleiding van medewerkers worden geborgd in de toekomstige uitvoerende organisatie(s). Hiermee hoopt de PvdA het gekozen traject nog enigszins te kunnen ombuigen.
Deze motie werd breed gedragen en is dus aangenomen!

Met ruggensteun van deze motie hoopt de PvdA dat de (expertise van) vrijwilligers van VluchtelingenWerk ingezet wordt voor de statushouders die binnen de gemeente Zaltbommel worden gehuisvest – ook al zal deze verantwoordelijkheid onder (een) andere organisatie(s) vallen.

Aandacht voor het belang van vrijwilligers

Door aandacht te (blijven) besteden aan de betrokkenheid van vrijwilligers wordt een organisatie ijzersterk. En dus ook de samenleving. De passie waarmee vrijwilligers – op welk terrein dan ook – zich inzetten voor de samenleving moet veel meer onderkend én gewaardeerd worden.
“De wethouder zou dit moeten weten en hier werk van moeten maken!”

Benieuwd naar de motie die wij – samen met andere partijen – indienden? Lees hier!