De PvdA en een aantrekkelijke binnenstad

21 december 2023

Een aantrekkelijke binnenstad is één van de factoren die het leven in Zaltbommel veraangenamen. We mogen ons gelukkig prijzen met ons historische stadshart. Ondanks de opkomst van internet, is er nog een heel divers aanbod aan winkels. Er is weliswaar enige leegstand, maar lang niet in de mate waarin dat in andere gemeenten het geval is. We hebben de Sint Maarten, het Stadskasteel, de Waal, De Poorterij en een reeks van horecagelegenheden als unieke publiekstrekkers.

Rol gemeente

De stad blijft echter niet vanzelf bruisend. Daarvoor moet het nodige worden georganiseerd. Daar heeft de gemeente een rol in. Al is het maar waar het gaat om het schoonhouden van de stad. Maar ook straatmeubilair, parkeren, het stimuleren van gewenste winkelaanbod en bepalen wat wel en niet in de stad georganiseerd mag worden vallen onder het gemeentelijke takenpakket.

Binnenstadsfonds

Op ons verzoek besteedde de gemeenteraad aandacht aan de binnenstad (30 november 2023). Meespreker was daarbij het binnenstadsfonds (BSF). Het BSF is in 2017 opgericht om de binnenstad te promoten. Het BSF klaagde over het feit dat afspraken die bij de oprichting zijn gemaakt door de gemeente niet zijn nagekomen. Bovendien mist men een visie van de gemeente op de binnenstad. Zie hier voor de bijdrage van o.a. Martin Groeneveld van het Binnenstadsfonds.

Actie!

Naar aanleiding van deze sessie berichtte (kersverse) wethouder Goossens dat de gemeente werk gaat maken van gedane beloftes. Nog dit jaar worden een bedrag overgemaakt naar het Fonds. De samenwerking tussen gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren wordt nieuw leven ingeblazen. En volgend jaar verschijnt een nieuwe visie op de binnenstad.

Foto: Unsplash, H van Esch (2020)