7 november 2016

Statushouders verdringen woningzoekende

“Ja, er is verdringing,” zegt wethouder Adrie Bragt (CU) op een vraag van Nico van Wijk (PvdA).

De PvdA Zaltbommel vindt het niet langer aanvaardbaar dat statushouders in Zaltbommel de woningzoekenden verdringen. Zaltbommel heeft woningnood voor een grote groep inwoners. Het gaat om honderden inwoners van Zaltbommel die een betaalbare woning zoeken. Starters, gezinnen , ouderen. In 2015 zijn er meer sociale huurwoningen verkocht dan dat er gebouwd zijn. Een negatief saldo dus. Daar komt nog bij de statushouders die met voorrang een woning krijgen. In 2015, in de kern Zaltbommel, waren dat 25 statushouders die 12 woningen kregen toegewezen. In 2016 worden er 70 statushouders gehuisvest. Daarvoor zijn zo’n 30 woningen nodig. Natuurlijk moeten statushouders wonen. De gemeente moet zorgen voor onderdak. Maar wat nu gebeurt, is, dat het college de opdracht om jaarlijks statushouders te huisvesten geheel afwentelt op de laagste inkomens. Die groep draagt de last van de woningnood. Er is geen woningnood onder villa-zoekers.

De rijksoverheid draagt de gemeente op jaarlijks een groep statushouders te huisvesten. Wat doet het college met die opdracht? Het probleem wordt door dit college weggeschoven naar mensen met de laagste inkomens, naar mensen die zelf al jarenlang in de woning-ellende zitten.

De PvdA wil een situatie waarin statushouders worden gehuisvest, zonder dat dit leidt tot verdringing van woningzoekenden. Kijk naar de gemeente Den Bosch, die heeft berekend dat als gevolg van de huisvesting van statushouders de wachtlijst daar opliep van 4 jaar naar 4 jaar en 4 maanden. “Onacceptabel,” zei het college en Den Bosch bouwt ‘spoedwoningen’.

Spoedwoningen, pop-up woningen, tiny houses, units in de voormalige RABO-bank, de PvdA heeft met tijdelijke huisvesting geen probleem. Tijdelijke woningen hebben een exploitatietijd van 10 jaar. Die tijd blijven ze ook wel nodig.

In de afgelopen jaren zijn alle statushouders van Zaltbommel gehuisvest in sociale  huurwoningen ten koste van woningzoekenden uit de gemeente Zaltbommel.

Ja, wij willen statushouders huisvesten. Ja, wij willen woningzoekenden een huis bieden. Nee, wij willen geen verdringing. Wij willen statushouders tijdelijk huisvesten met een directe inschrijving bij de woningbouwcorporaties, waar zij dan een behandeling krijgen, gelijk aan de overige bewoners van Zaltbommel.

Waar ben je naar op zoek?