29 september 2016

Extra geld voor kinderen in armoede

Er komt extra geld voor arme kinderen. Hoeveel daarvan is voor Zaltbommel? Wat gaat het college doen met dat geld? Nico van Wijk: ” Dat geld moet terecht komen bij de gezinnen die dat nodig hebben. De Voedselbank, Stichting Leergeld, de kerken, Humanitas, die weten wel wie dat zijn. Het geld mag niet verdwijnen in een hoop vergaderen.”

Voor de PvdA Zaltbommel  is het onlangs genomen besluit van de regering om 100 miljoen extra uit te trekken voor kinderen in armoede verreweg de belangrijkste. Hierdoor wordt het voor de 400.000 kinderen die in armoede opgroeien ook mogelijk om gewoon mee te kunnen met schoolreisjes, een winterjas aan te schaffen en muziekles te volgen. Iets wat voor veel andere kinderen een vanzelfsprekendheid is, moet dat nu ook voor hen worden. Elk kind heeft hier recht op. Opgroeien in armoede is ingrijpend. Het is een belangrijke oorzaak van achterstand en sociale uitsluiting. Kinderen van ouders met een laag inkomen kunnen vaak niet meedoen met hun leeftijdsgenoten en staan daardoor letterlijk buiten spel. En een van de belangrijkste manieren om daar wat aan te doen is kinderen gelijke kansen bieden. En dat kan door ze te laten meedoen: op school, op het sportveld, in het zwembad en op verjaardagen. Meedoen, zodat ze zich gewoon kind kunnen zijn, met alles wat daarbij hoort.

Waar ben je naar op zoek?