16 juni 2016

Open Brief aan Jaco Melse

Beste Jaco,

Wat maken we nu toch mee? Je zet in jouw brief in Het Kontakt de vrijwilligers van de TorenTuin weg als chanteurs die er op uit zijn om de 26.000 inwoners van Zaltbommel een financiële hak te zetten.

Deze vrijwilligers hebben in drie jaar tijd een sociaal project (en dat is meer dan een moestuin) op poten gezet. Deze openbare tuin heeft prijzen gewonnen en is een voorbeeld in Nederland. Al hun tijd hebben de TorenTuiners gegeven voor hun tuin, om mensen elkaar te laten ontmoeten, om stadskinderen buiten te laten spelen, om groen in de stad te brengen.

En nu stoppen zij ermee, in november, want dat staat in hun contract. Maar ze willen wel heel graag verder en daar is ruimte voor nodig. Hoeveel? Het gaat lukken met de helft. Kleiner kan niet. Dat is dus hun vraag: Kunnen we doorgaan en geef ons de ruimte.

Mogen ze daar actie voor voeren? Ja, dat mag, democratie en zo, je weet wel.

Gaat dat geld kosten? Ja, maar niet al dat Mickey-Mouse-geld dat jij noemt.

En straks gaan jij en ik  ‘Ja’ of ‘Nee’ zeggen tegen de TorenTuin, want wij zijn de politiek, daar zijn we voor gekozen.

Het enige wat de TorenTuiners hebben, is een heldere wens. Maar alsjeblieft, noem deze goedwillende inwoners, die zonder enige subsidie iets waardevols hebben neer gezet, geen chanteurs. Dat verdienen ze niet.

Tot ziens in de raad,

Nico van Wijk, fractievoorzitter PvdA Zaltbommel